Jernbanenævnet som tilsynsmyndighed
Jernbanenævnet varetager tilsynsfunktioner på jernbaneområdet jf. jernbanelovens § 103, stk. 1.
Jernbanenævnet overvåger konkurrencesituationen på markederne for jernbanetransportydelser, herunder markedet for jernbanegodstransport, med henblik på at undgå en uhensigtsmæssig udvikling på disse markeder, jf. jernbanelovens § 103, stk. 3.
Jernbanenævnet fører herunder tilsyn med overholdelsen af direktiv 2012/34/EU om oprettelse af et fælles jernbaneområde samt reglerne til gennemførelse heraf.
Nævnet er ligeledes tilsynsmyndighed i henhold til jernbanepassagerrettighedsforordningen og fører tilsyn med en række andre forordninger, jernbanegodsforordningen, Kommissionens gennemførelsesforordning om nye jernbanepassagerruter, Kommissionens gennemførelsesforordning om beregning af omkostninger, Kommissionens gennemførelsesforordning om udstedelse af licenser samt Kommissionens gennemførelsesforordning om krav til ansøgere om jernbaneinfrastrukturkapacitet.
Nævnet kan som led i sin virksomhed påbyde jernbanevirksomheder, infrastrukturforvaltere og andre virksomheder på jernbaneområdet at give de oplysninger, som har betydning for Jernbanenævnets virksomhed,jf. jernbanelovens § 105.
I denne forbindelse kan nævnet pålægge ugentlige tvangsbøder til den, der undlader at udlevere oplysninger som anmodet om af nævnet inden for den frist, som Jernbanenævnet har givet, jf. jernbanelovens § 107, stk. 1, nr. 1.
Tilsynsforpligtelsen indebærer, at Jernbanenævnet kan afgive en vejledende udtalelse, der indeholder nævnets retsopfattelse, og samtidig foreholde den forpligtede (f.eks. infrastrukturforvalteren), hvad denne efter Jernbanenævnets opfattelse på grundlag af gældende ret har pligt til at gøre.
Revisioner
Jernbanenævnet kan gennemføre revisioner eller iværksætte eksterne revisioner hos infrastrukturforvaltere, forvaltere af servicefaciliteter og jernbanevirksomheder for at kontrollere, om reglerne om adskillelse af regnskaber i direktiv 2012/34/EU om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, er overholdt.
Jernbanenævnet skal desuden gennemføre revisioner eller iværksætte eksterne revisioner i forhold til jernbanevirksomheder med kontrakt om offentlig tjeneste, som ikke er tildelt efter udbud.
Internationalt samarbejde
I henhold til gældende jernbanelovgivning samarbejder Jernbanenævnet med tilsvarende tilsynsorganer indenfor EU området omkring principper, praksis og beslutningstagning.
Som led i Jernbanenævnets internationale aktiviteter indgår nævnet blandt andet i et netværk af tilsvarende tilsynsorganer (IRG-Rail), EU-Kommissionens gruppe National Enforcement Bodies (NEB) og EU-Kommissionens European Network of Rail Regulatory Bodies (ENRRB).
EU-kommissionen
Jernbanenævnet indgår i EU-kommissionens European Network of Rail Regulatory Bodies (ENRRB) og i EU-kommissionens gruppe National Enforcement Bodies (NEB).
Jernbanenævnet samarbejder med EU-kommissionen (DG MOVE) blandt andet om afrapportering af nævnets arbejde, herunder om klage- og tilsynssager, oplysninger om markedsudvikling og udarbejdelse af lovstof m.v.
Jernbaneområdet hører under Directorate-General for Mobility and Transport.
IRG-Rail
Jernbanenævnet indgår i arbejdsgrupper og beslutningsorganer under IRG-Rail, som er en sammenslutning af tilsvarende tilsynsorganer fra Europa.
Jernbanenævnet er medlem af Independent Regulators’ Group – Rail (IRG-Rail). Gruppen består af tilsvarende tilsynsorganer fra en lang række europæiske lande.
Gruppen arbejder for udbredelsen af medlemmernes fælles interesser inden for det internationale marked for jernbane. Læs mere om IRG-Rail her, hvor du også kan hente forskellige arbejdspapirer, best practice dokumentation m.v. produceret af gruppen. Se blandt andet Plenary Assembly og Public Documents.
Der er flere arbejdsgrupper under IRG-Rail. Jernbanenævnet indgår i dem alle.